יום ש', כ’ באייר תשע”ט
דף הבית חדר מורים יצירת קשר

אודות מרכז שמע http://shema.in1net.com/Movie9991.html מרכז "שמע ירושלים" הינו מרכז חינוכי טיפולי הנותן רצף של שירותים לתלמידים עם לקות בשמיעה (לק"ש) במחוז ירושלים ובמנח"י. השרות ניתן לתלמידים החל מכניסתם למערכת החינוך ועד לכתה יב', בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי. המרכז פועל לשילוב הילדים עם לקות בשמיעה בחברה השומעת. שילוב מוצלח של התלמיד לקוי השמיעה בחברה השומעת מחייב את שילובו בכתה הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי. צוות המרכז כולל את מנהלת המרכז, מורות המתמחות בהוראת ילדים עם לק"ש, מדריכות פדגוגיות, מאבחנות דידקטיות, קלינאיות תקשורת, ומטפלת בתנועה. התלמידים לומדים בכל אחת ממסגרות החינוך האפשריות ומקבלים מגוון של תמיכות על פי צרכיהם. המרכז נותן תמיכה לתלמיד בבית הספר בו הוא לומד, וכן במרכז הטיפולי שנמצא בשכונת קרית יובל בירושלים. האפשרויות לשילוב תלמיד עם לק"ש במערכת החינוך: 1. שילוב אינדיוידואלי : תלמיד שלומד בכיתה רגילה זכאי (עד כיתה ט') לקבל שעתיים שבועיות מ"מורת שמע", מורה המתמחה בהוראת ילדים לקויי שמיעה. המורה מגיעה אליו לביה"ס, ונותנת לו עזרה בהתאם לצרכיו הלימודיים והחברתיים. מורת שמע נמצאת בקשר הדוק עם הורי התלמיד, מחנכת הכיתה, ובמידת הצורך עם הצוות הטיפולי של ביה"ס. (מכיתה י' העזרה ניתנת ע"י מורה מצוות ביה"ס ולא ממורת שמע). 2. שילוב כיתתי: תלמיד שלא מתאים ללמוד בכיתה רגילה לומד בכיתה מיוחדת לילדים לק"ש, שנמצאת בבי"ס רגיל. בכיתה זו יש מורה המתמחה בהוראת ילדים לק"ש, סייעת וצוות פרא-רפואי, הכולל קלינאית תקשורת ומטפלת רגשית. סיוע נוסף ניתן לקבל בד"כ מבנות שרות לאומי או ממורה חיילת שהוכשרו לתפקיד זה. תלמידים הלומדים בכיתה מיוחדת משתלבים בהתאם ליכולותיהם בכיתה רגילה מקבילה, (בד"כ בליווי של סייעת), וכן בפעילויות חברתיות של כלל השיכבה. 3. כתות מיוחדות לתלמידים לקויי שמיעה בבתי הספר בית חינוך ובבית ספר תל"י בית וגן פועלות שתי כתות מיוחדות לתלמידים לקויי שמיעה. הכתות הינן רב-גילאיות. התלמידים לומדים בכיתות הרגילות תוך כדי קבלת עזרה מצוות כיתת לקויי השמיעה. 4. המרכז הטיפולי: המרכז הטיפולי הינו חלק מרצף השירותים שמערכת החינוך נותנת לתלמידים לקויי השמיעה. מטרתו לספק מגוון של תחומי תמיכה ייחודיים ולאפשר לתלמיד קשר עם קבוצת השווים. המרכז פועל בשעות אחר הצהריים, והתלמידים לקויי השמיעה (מהגן עד כיתה ט') זכאים לקבל תמיכה או תגבור לימודי וחברתי גם במרכז. המרכז קיים מזה שנים רבות בירושלים, וכן הוקמו סניפים בבית שמש, במודיעין, וסניף באבו-טור למגזר הערבי. התמיכה שיכול לקבל תלמיד לק"ש מצוות המרכז: הקניית מיומנויות ותיגבור לימודי- התלמיד לקויי השמיעה עלול "לפספס" ולא לשמוע את כל הנאמר והנילמד בכיתה. חלק גדול מן האינפורמציה מועברת לתלמיד בכתה באמצעים מילוליים, לכן הוא זקוק להשלמה וסיוע בתהליך הלמידה ורכישת השפה, רכישת שפה שניה והבנת השפה המתמטית. בעזרת הצוות מקבל התלמיד סיוע לימודי המקנה לו מיומנויות ואסטרטגיות שפה ולמידה. צוות ההדרכה והפיקוח הארצי כתב תכניות לימודים מותאמות לילדים לק"ש , המבוססות על תכניות הלימודים בחינוך הרגיל, והן מהוות בסיס לתכנית הלימודית האישית של התלמיד. חינוך חברתי- ילדים לקויי שמיעה לעיתים מתקשים ברכישת מיומנויות חברתיות. אחת המטרות החשובות של הצוות היא לפתח אצל ילדים אלה כישורים חברתיים, על ידי קיום דיונים בשיחות אישיות או במפגשים קבוצתיים, בהם דנים בסיטואציות שונות, לעיתים תוך כדי שיחזור והמחזה, כדי לתת לילדים כלים להתמודדות בתחום זה. חוגי העשרה וחברה- לקות השמיעה אינה מתבטאת רק באובדן שמיעה. הליקוי עלול לבודד את הילד מחברת הילדים ומסביבתו הקרובה. צרכיו של ילד לקוי שמיעה הם כשל ילד שומע, לכן יש למנוע ככל הניתן, חסכים חברתיים וניתוק מסביבתו השומעת. החוגים מאפשרים לילדים התנסות חוויתית, העשרת השפה וידע העולם, ומספקים הזדמנות נוספת לאינטראקציה חברתית. בנוסף, התלמיד לקוי השמיעה זקוק לעיתים גם ל"קבוצת השווים". הפעילות בקבוצה מאפשרת מפגש ויצירת חוויות משותפות של ילדים מגילאים דומים אשר מתמודדים עם קשיים זהים, וכן מהווה קבוצת תמיכה לביטוי עצמי באינטראקציה חברתית חיובית. פעילות חינוכית חברתית זו, עם עמיתים לקויי שמיעה, יכולה לתרום לשיפור הדימוי העצמי, לעצמאות ולרכישת מיומנויות חברתית. איבחון, ייעוץ והדרכה- המרכז נותן שרות של אבחון דידקטי חלקי מותאם ללקויי שמיעה. המאבחנות בודקות את התלמידים ובונות עבורם, יחד עם הצוות המטפל, תכנית לימודים מתאימה. כמו כן, צוות המרכז מדריך את מורות בית הספר לגבי דרכי הוראה מתאימות המיוחדות לתלמיד לקוי השמיעה. ההדרכה כוללת מודעות לנושא השמיעה ולקות השמיעה, מיקום נכון של התלמיד בכתה, אסטרטגיות הוראה ותקשורת לילדים לק"ש, ליווי בתהליך הנגשת הכיתות, אמצעי הגברה מתאימים, ועוד.