יום ג', כב’ בסיון תשע”ט
דף הבית חדר מורים יצירת קשר
חברי המונחון חובר ע"י משתתפי השתלמות אודיולוגיה חינוכית תשס"ז: ד"ר אורלי הלפרן, מדריכה ארצית לאודיולוגיה חינוכית ד"ר טובה מוסט, יועצת מדעיתבההא אלדין אגברייה, נועה אגרנוב, חגית אופק, זיוה דון, יסמין זבטא, אריאלה זייצ'יק, מיה מחאג'נה , חולוד מטאנס-סכס, צביה מעין, סנא משעור, אורית נתיב ספראי, בילי פינגלה, רחלי פרידמן, ציפי פרייר-קפלן, רחל צאלון, נעמה צח, ח'לוב קעואר, חנה קופר, אסנת רביב, נועה שמשוני ביטון ד"ר אורלי הלפרן- מדריכה ארצית לנושא אודיולוגיה חינוכיתאתר הפיקוח על חינוך לקויי שמיעה

ירידה תחושתית - עצבית בשמיעהירידה בשמיעה הנוצרת בעקבות נזק לתאי השער באוזן הפנימית או לעצב השמע, הגורם לכשל ביכולת האוזן פנימית להיענות לצליל, או לכשל בהעברת המידע למוח. הירידה בשמיעה גורמת לא רק להחמרת סף השמיעה לצלילים השונים אלא גם משפיעה על יכולת ההבחנה בין צלילי הדבור השונים וכתוצאה מכך על היכולת להבין את הדיבור והיא יכולה להיות בכל הדרגות: מירידה מינימלית ועד חירשות עמוקה. ירידה תחושתית עצבת היא, לרוב, בלתי הפיכה. ירידה מעורבת בשמיעהירידה זו מוגדרת כשילוב של ירידת שמיעה תחושתית עצבית עם ירידת שמיעה הולכתית. ירידה מרכזית בשמיעהירידה בשמיעה הנגרמת כתוצאה מנזק למסילה העצבית השמיעתית במערכת העצבים המרכזית, או עקב תת גרייה שמיעתית. לקות זו לא תתבטא בהכרח בירידה בשמיעה, אלא בקושי במיקום צלילים, בהבחנה ביניהם ובזיהוים על רקע רעש או על רקע גירויי דיבור. ירידה הולכתיתירידה בשמיעה שמקורה בהפרעה בתפקוד של אחד או יותר מרכיבי האוזן החיצונית או התיכונה . כתוצאה מכך, נפגמת ההולכה התקינה של גלי הקול אל האוזן הפנימית. בירידה בשמיעה זו נגרמת הפחתה בסף השמיעה לצלילים השונים, מירידה מינימלית ועד ירידה בינונית- חמורה. ירידה הולכתית היא במקרים רבים הפיכה. דירוג חומרת הירידה בשמיעה דירוג חומרת הירידה בשמיעה (עפ"י ASHA 1997-2004) חומרת הירידה בשמיעהdBתחום הנורמה-10 - 15קלה מאד16 – 25קלה26 – 30בינונית31 – 50בינונית – חמורה51 – 70חמורה71 – 90עמוקה>90